Är du alldeles utless och trött på dina projektbilar - då finna ELV snart på plats - ett snabbspår för dina bilprylar till återvinningen.
På EU-nivå har man tänkt att via ELV - End of Life Vehicle gå in och skapa regler för hur fordon i sämre skick ska återvinnas. Klart att bilar ska tas om hand när de blir stående i skog och mark för "fäfot". Men det ser ut att bli en "hiskelig" apparat med tjänstemän som i detalj ska syssla med att försöka reglera även de aktiviteter som fordonsentusiaster sysslar med.
Om du är helt ovetandes - börja med läsning på MHRF
ELV kan komma att ändra på äganderätten till både fordon men också rätten att inneha fordonsdelar. Det kan kännas underligt eftersom bildelar idag går att köpa på mängder av webbplatser. Vem har ekonomiskt intresse i att ändra på det?
Förslagen är under utredning och man försöker skapa ordning med hjälp av sunda förnuftet i dialog från våra organisationer och föreningar runt om i Europa och till tjänstemännen/politiker i Bryssel. Man kan förmoda att det finns svårigheter att inse våra olika kulturer länder emellan.
Våra bästa vänner finns i organisationer som MHRF, SFRO och dess underliggande föreningsstrukturer.
Norden och Sverige i synnerhet har betydligt fler aktiviteter och utövare kring fordonsintresset än i övriga EU. Vi är exempelvis helt unika med SFRO och amatörbyggda fordon. Hantverket med olika tekniker och tekniska lösningar lever i större grad mitt ute bland medborgarna. Även om tillväxten på området har minskat så finns stort kunnande i fordonsteknik fortfarande. Det blir om inte annat tydligt då man går på Custom Motor Show på Elmia i Jönköping eller ta alla arrangemang med motorträffar som finns över hela landet.
Man ska heller inte förminska det sociala värdet som sammanslutningar och aktivitetsgrupper tillför.
Drivmotor för tidig teknikintroduktion i tekniska hantverk
En väl dold tillgång för samhället i stort är att fordonsintresset också genererar tekniskt intresserade individer. Detta är något som finns som en biprodukt av aktiviteterna kring historiska fordon och bilhobbyn. Vi har valt att kalla det för tekniska hantverk.
Tekniska hantverk är hantverk som i större grad knyter samman både fysik och kemi i kombination med handlag med maskiner och verktyg. Du kan exempelvis inte felsöka i fordonsel eller annan elteknik utan att både vara händig med verktyg och mätinstrument och samtidigt ha kunskap om fysik och elteknik. Kom samtidigt ihåg att intressen skapas redan från 5-års ålder. Motorhobbyn är en intressetrigger eftersom utövandet ofta är familjerelaterat.
Detta är en skatt som politiker troligen inte ser. Att det organiskt finns aktiviteter där medborgare kan utveckla intresse för ett allmänt teknikutövande får stor inverkan. I dagar då samhället ska stå emot alla tänkbara prövningar är tekniskt händiga individer en "välsignelse". Allt går inte att lösa med en dator eller mobiltelefon och AI utan det kan behövas handlag med mekaniskt och elektriskt arbete samt vissa färdigheter i exempelvis svetsning. Verkligheten är ju till sist det vi måste kunna hantera.
Man utvecklar tekniskt handlag bara om möjligheterna till utövandet tillåts existera. Som individ formas man av de möjligheter som exempelvis finns i hemmamiljön med familjen eller i en motorklubb, med kompisar, vänner och bekanta under uppväxten. Om motorhobbyns nyttiga teknik-introduktion förminskas blir samhället dränerat på tekniskt händiga och intresserade individer. Kvar finns möjligen en sinande grupp familjeföretag och lantbruk med sina lantbrukarsöner- och döttrar vars uppväxt med någon form av naturlig tillgång till maskiner, verktyg och verkstadsyta.
Detta kommer såklart att påverka att fler unga inte förstår vad som är kul med hantverk. Det degraderar även statusen för hantverkaryrken rent allmänt med följd att det blir än mer svårt att försörja det dagliga teknikerbehovet i fredstid eftersom teknikprogrammen på gymnasiet inte får tillräckligt "intresserade" sökande.
Om ELV-direktivet tillåts slå ut intresset kring fordonshobbyn i Sverige kommer en hittills självgående och självfinansierad intresse-trigger för tekniska hantverk gå förlorad. Hur ska man kommunicera det till Bryssel och förstår ens våra politiker detta?